Dohody o provedení práce (DPP) a pracovní činnosti (DPČ) - aktuální informace (změny 2023, 2024 a 2025)

vloženo 04.10.2023

aktualizováno dne 7.1.2025


ZMĚNY, KTERÉ PLATÍ JIŽ OD 1.10.2023


ROZVRŽENÍ PRACOVNÍ DOBY PŘEDEM

Zaměstnavatel je povinen předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. /Z informačního vzoru MPSV vyplývá, že může být stanoveno, že si pracovní dobu zaměstnanec rozvrhuje sám./.

Nové informační povinnosti - zaměstnavatel je povinen zaměstnance písemně informovat o

a) názvu a sídle zaměstnavatele, je-li právnickou osobou, nebo o jménu, příjmení a adrese zaměstnavatele, je-li fyzickou osobou,

b) bližším označení sjednané práce a místa výkonu práce,

c) výměře dovolené a o způsobu určování délky dovolené,

d) době trvání a podmínkách zkušební doby, je-li sjednána,

e) postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti, a o délce a běhu výpovědní doby,

f) odborném rozvoji, pokud jej zaměstnavatel zabezpečuje,

g) předpokládaném rozsahu pracovní doby za den nebo týden, o způsobu rozvržení pracovní doby včetně délky vyrovnávacího období podle § 76 odst. 3,

h) rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu a o poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo,

i) odměně z dohody, o podmínkách jejího poskytování, o splatnosti a termínu výplaty odměny z dohody a o místu a způsobu vyplácení odměny z dohody,

j) kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a o označení smluvních stran těchto kolektivních smluv,

k) orgánu sociálního zabezpečení, kterému zaměstnavatel odvádí pojistné na sociální zabezpečení v souvislosti s pracovněprávním vztahem zaměstnance, a to nejpozději ve lhůtě 7 dnů ode dne započetí výkonu práce.

Informace uvedené v písm. c) až f), h), j) a k) mohou být nahrazeny odkazem na příslušný právní předpis, kolektivní smlouvu nebo vnitřní předpis.

MPSV připravilo VZOR - Informace o obsahu právního vztahu založeného DPP a DPČ_230921 (25.73 kB)

Pokud došlo k uzavření DPP a DPČ před 1.10.2023 a práce byly zahájeny rovněž před tímto dnem, pak je zaměstnavatel povinen tyto informace poskytnout pouze na vyžádání zaměstnance, a to do 7 dnů ode dne doručení žádosti.  

"MOŽNOST" PŘECHODU NA KLASICKÝ PRACOVNÍ POMĚR V PŘÍPADĚ POŽADAVKU ZAMĚSTNANCE

Pokud právní vztah založený DPP či DPČ trval v předchozích 12 měsících v souhrnu u tohoto zaměstnavatele po dobu nejméně 180 dní, může zaměstnanec písemně požádat zaměstnavatele o zaměstnání v pracovním poměru. Zaměstnavatel je povinen poskytnout mu nejpozději do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď. Pokud pak zaměstnavatel ukončí DPP či DPČ bez uvedení důvodu, a zaměstnanec má za to, že výpověď dostal právě kvůli svého požadavku převedení na klasický pracovní poměr, může se zaměstnanec domáhat uvedení důvodu výpovědi. Důsledky si lze snadno domyslet.

PŘÍPLATKY ZA PRÁCI V SOBOTU, NEDĚLI, STÁTNÍ SVÁTKY (TAKÉ NÁHRADNÍ VOLNO), V NOCI A VE ZTÍŽENÉM PROSTŘEDÍ

Kompenzace - příplatky, náhradní volno atd. řeší § 115 až 118 Zákona č. 262/2006, Zákoník práce.

Je nutno upozornit na důsledky, které mohou nastat zejména u dohod, které jsou nastaveny na měsíční odměnu 10 tis. kč. V případě, že by pracovní doba připadla na víkend, svátek, noc, nebo byla vykonávána ve ztíženém prostředí, pak zaměstnanci náleží kompenzace, které znamenají navýšení odměny, což s sebou nese dopad odvodu zdravotního a sociálního pojištění z důvodu překročení limitu.

Rozpis práce je tak potřeba dopředu pečlivě plánovat a zaměstnance s ním minimálně 3 dny před začátkem prací seznámit. Je však možné rovněž dohodnout, že si práci zaměstnanec rozvrhuje sám (například v rozsahu 10 hodin týdně), přičemž se zakazuje rozvrh prací na noc, sobotu, neděli a státní svátky.

DIGITALIZACE

  • doručování prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací anebo prostřednictvím datové schránky anebo kdekoliv bude zaměstnanec zastižen je postaveno naroveň osobnímu doručení písemnosti na pracovišti zaměstnavatele.
  • DPP, DPČ nebo jejich změny či  dohody o ukončení mohou být učiněny prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.
  • Jen s písemným informovaným souhlasem zaměstnance. 
  • Pouze na el. adresu, která není v dispozici zaměstnavatele (osobní mejl) a kterou zaměstnanec pro tyto účely zaměstnavateli poskytl.
  • Doručení je uskutečněno potvrzením zaměstnance, jinak 15. dnem (fikce doručení)
  • Zaměstnanec má právo od DPP/DPČ nebo jejich změny, které jsou uzavřeny elektronicky odstoupit, nejpozději ve lhůtě 7 dnů ode dne dodání jejich vyhotovení na elektronickou adresu zaměstnance. Odstoupení musí být písemné, jinak se k němu nepřihlíží. Odstoupení je možné, jen dokud nebylo ze strany zaměstnance započato s plněním.
  • Zaměstnavatel může rovněž doručovat do datové schránky zaměstnance, pokud ji má zpřístupněnou, a to i bez jeho souhlasu. Desátým dnem nastává fikce doručení.

ZMĚNY OD 1.1.2024 


NÁHRADA ZA DOVOLENOU

  • Pokud trvala DPP či DPČ nepřetržitě po dobu alespoň 4 týdnů (28 kalend. dnů), má zaměstnanec po odpracování alespoň 80 hodin nárok na dovolenou (obě podmínky musí být splněny).
  • Za odpracování každých 20 hodin vznikne právo na cca 1,538415 hodin dovolené.

Výpočet: Za odpracovanou týdenní dobu (20 hodin) náleží dovolená v délce 1/52 základní výměry dovolené (4 týdny = 80 hodin), tj. 1,5384615 hodin. Za 300 odpracovaných hodin tedy náleží dovolená v délce 24 hodin po zaokrouhlení. 

  • Zaokrouhluje se na celé hodiny nahoru.
  • Pokud máte například na DPP či DPČ sjednánu pracovní dobu 8 hodin týdně a nastoupili jste 2. ledna, pak máte na konci března odpracováno cca 96 hodin, tj. dohoda trvala déle než 28 dní a máte odpracováno více než 80 hodin = vzniká vám nárok na dovolenou v délce 96/20 * 1,538415 ≐ 8 hodin dovolené. Můžete tedy na týden (vašich 8 pracovních hodin týdně) vyrazit na dovolenou, aniž by se Vám krátila vaše měsíční odměna.
  • Dovolenou lze převést do dalšího roku pouze z důvodu písemné žádosti zaměstnance, naléhavých provozních důvodů nebo celodenních překážek v práci. Dovolená zaměstnancům nesmí propadnout, ale nevyčerpání dovolené bez zákonných důvodů je pochybením zaměstnavatele.

ZMĚNY OD 1.7.2024


  • Oznamovací povinnost naprosto všech DPP do 20. dne následujícího měsíce (první oznámení se podává do 20.8.2024)

Jedná se o povinnost přihlášení všech (i nepojištěných) zaměstnanců činných na dohodu o provedení práce (DPP) a informování o dosaženém příjmu, a to vždy do 20. dne následujícího měsíce.

Hlášení probíhá elektronicky přes datovou schránku nebo ePortál ČSSZ (cssz.cz) na předepsaném tiskopise „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (dále jen „výkaz DPP“ .

Výkaz se poprvé podává za červenec, tj. do 20.8.2024. Tento výkaz DPP bude sloužit rovněž jako přihlášení zaměstnance – nebude již potřeba vyplňovat současný tiskopis „Oznámení o nástupu/skončení zaměstnání“, avšak lze využít i tento způsob oznámení.

Výkaz se zasílá na místně příslušnou OSSZ (podle sídla zaměstnavatele).

Do 20.8.2024 zaměstnavatel přihlásí rovněž ty dohodáře, kteří nastoupili před 1.7.2024 a jejich DPP trvá i po tomto datu a nebyli dosud přihlášení do evidence OSSZ neboť jim nevznikla účast na pojištění.

Hlášení tedy podléhají naprosto všechny do 30.6.2024 neukončené dohody o provedení práce, tj. i s jednorázovou odměnou 500 Kč!!!

Tiskopis obsahuje mimo jiné tyto údaje:

  1. Jméno a příjmení
  2. Rodné číslo nebo datum narození, pokud rodné číslo nebylo přiděleno
  3. Rodné příjmení, místo narození, státní občanství, pohlaví
  4. Název zdravotní pojišťovny
  5. Datum nástupu
  6. Datum ukončení
  7. Výše příjmů za daný měsíc
  8. Uvedení, zda se jedná o zaměstnání malého rozsahu (tento údaj se v roce 2024 nevyplňuje a bude zřejmě v roce 2025 zrušen)

!!! Není již možné, aby se účetní o uzavřední dohody o provedení práce dozvěděla až třeba s dvouměsíčním zpožděním!!! 

  • Registrace zaměstnavatele již do 30.7.2024

Oznamovací povinnosti zaměstnavatelů však předchází registrační povinnost samotného zaměstnavatele (pokud tak dosud neučinil z důvodu již dřívějšího zaměstnání zaměstnanců) u místně příslušné OSSZ. Do registru zaměstnavatelů se totiž nově přihlašuje také zaměstnavatel zaměstnávající pouze zaměstnance činné na základě DPP bez účasti na nemocenském pojištění, a to do 8 kalendářních dnů od nástupu prvního takového zaměstnance do zaměstnání. K tomu zaměstnavatel použije standardní tiskopis ,,Přihláška do registru zaměstnavatelů‘‘. Zaměstnavatel, který zaměstnával zaměstnance na DPP před 1. 7. 2024, je povinen, trvá-li toto zaměstnání, přihlásit se do registru zaměstnavatelů do 30. 7. 2024 (zde neplatí jinak 8 denní lhůta), není-li již do registru zaměstnavatelů přihlášen. Zaměstnavatel pak datovou schránkou obdrží variabilní symbol pro komunikaci s OSSZ.


ZMĚNY OD 1.1.2025 


Avizované změny v dohodách o provedení práce (DPP), které měly platit od 1.7.2024, a které se odsunuly na 1.1.2025 (režim oznámené a neoznámené dohody a odvod pojistného při souběhu více dohod u různých zaměstnavatelů) se ruší! Nadále je však zachována registrační a evidenční povinnost všech DPP a z nich plynoucích příjmů.

Vlivem rostoucí průměrné mzdy, která je pro rok 2025 stanovena nařízením vlády na částku 46 557 Kč, dochází od 1.1.2025 ke zvýšení limitů pro účast na nemocenském pojištění u DPP a u příjmů ze zaměstnání malého rozsahu (DPČ, funkční odměny).

Od 1.1.2025 bude účast na nemocenském pojištění u DPP od částky 11.500 Kč (včetně) a u zaměstnání malého rozsahu bude účast na pojištění od částky 4.500 Kč (včetně). Do zaměstnání malého rozsahu spadají DPČ a funkční odměny se sjednaným měsíčním příjmem menším než tato stanovená hranice, a dále DPČ, kde odměna není sjednána vůbec (nelze ji dopředu stanovit např. s ohledem na hodinovou sazbu a neznámý rozsah prací).

Dále dochází ke sjednocení limitů pro účast na nemocenské pojištění s limitem pro zdanění těchto příjmů srážkovou daní.


ZMĚNY OD 1.1.2026 


Od 1.1.2026 dojde ke sjednocení úpravy ve zdravotním pojištění pro družstva a SVJ - pojistné se nebude odvádět z funkčních odměn členů statutárního a kontrolního orgánu, pokud odměna nedosáhne stanovené odměny pro zaměstnání malého rozsahu. 


OSTATNÍ SOUVISEJÍCÍ POVINNOSTI S DPP A DPČ


  • Povinnost odevzdání tiskopisu ELDP

!!!V případě, že z dohody bude plynout povinnost odvodu pojistného, pak je třeba myslet po skončení roku (nebo skončení dohody o PP) rovněž na zaslání příslušného tiskopisu ELDP (evidenční list důchodového pojištění) na místně příslušnou OSSZ!!! 

Tiskopis Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) slouží k plnění povinnosti zaměstnavatele v důchodovém pojištění. Vykazuje se na něm především doba důchodového pojištění zaměstnance a jeho vyměřovací základ za daný kalendářní rok. Zaměstnavatel je povinen předložit ELDP ve stanovených lhůtách, zpravidla vždy do 30. 4. následujícího kalendářního roku. ELDP se podává na předepsaném tiskopise a podání se činí v elektronické podobě ve formě datové zprávy, která musí být ve formátu, struktuře a tvaru určeném ČSSZ. 

  • Zákonné úrazové pojištění z dohod

Nezapomeňte, že i z dohod je potřeba hradit zákonné úrazové pojištění (Kooperativa), a to minimálně ve výši 100 Kč (bez ohledu na počet dohod)!

  • Oznamovací povinnost zaměstnance na DPP do registru zdravotní pojišťovny (ZP)

Prodlužuje se (sjednocuje se s předpisy soc.poj.) termín oznamovací povinnosti nástupu a ukončení zaměstnance činného na DPP příslušné zdravotní pojišťovně do 20. dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž se tito zaměstnanci stali nebo přestali být plátci pojistného.

Odměna z DPP a DPČ podléhá odvodu zdravotního pojištění pouze v případě, že odměna podléhá odvodu sociálního pojištění (splňuje podmínky účasti na nemocenském pojištění).

Do registru ZP se tedy přihlašují pouze ti dohodáři, kteří dosáhnou rozhodného příjmu pro odvod sociálního pojištění. U DPP od 1.1.2025 od částky 11.500 Kč včetně a u DPČ od 4.500 Kč včetně. Souběh dohod od více zaměstnavatelů se tedy neřeší!

Následně se příslušné ZP podává měsíčně klasický "Přehled o platbě pojistného zaměstnavatele", a to do 20. dne následujícího měsíce.


ALTERNATIVNÍ ZPŮSOBY ODMĚŇOVÁNÍ


VÝKON VOLENÉ FUNKCE NELZE VYKONÁVAT NA DOHODU O PROVEDENÍ PRÁCE NEBO PRACOVNÍ ČINNOSTI!!!

Výkon volené funkce předsedy družstva, člena představenstva, kontrolní komise nebo člena výboru nelze vykonávat na základě dohody o provedení práce, ani dohody o pracovní činnosti! Jedná se o volenou funkci, která je vykonávána v případě družstva dle zákona č. 90/2012 Sb., v případě SVJ dle zákona č. 89/2012 Sb. Dohoda o provedení práce je upravena zákoníkem práce a nemůže být použita na výkon volené funkce statutárního či kontrolního orgánu družstva a SVJ.

Vše o zdanění funkčních odměn v družstvu a SVJ naleznete na tomto odkaze 

JEDNORÁZOVÉ/PŘÍLEŽITOSTNÉ ČINNOSTI

V případě, že bude chtít družstvo/SVJ někoho jednorázově odměnit, nabízí se možnost podle § 10 zákona o dani z příjmů. V případě příjmů z příležitostných činností lze získat odměnu až 30 tis. kč/rok (od r. 2024 až 50 tis. Kč/rok) bez zdanění a bez odvodu pojistného. Jedná se však opravdu o příjem z příležitostné (jednorázové) činnosti, za což není možné považovat pravidelný úklid nebo údržbu domu. Uvedená osoba rovněž nesmí vlastnit živnostenské oprávnění na výkon dané činnosti. Jako příležitostný příjem si dovedu představit například odměnu za úklid po malování, nebo pomoc s vyklizením sklepů před jejich rekonstrukcí, oprava vstupních dveří po vloupání apod.

Na tuto činnost může být sepsána velmi jednoduchá smlouva/dohoda, případně dohodnutí prací ústně. Pro doložení do účetnictví však vždy doporučuji písemnou formu – dohoda alespoň e-mailovými zprávami apod.

PRAVIDELNÉ ČINNOSTI

V případě pravidelných činností se nabízí možnost odměňování dle dohody o pracovní činnosti, přičemž měsíční odměna do 3999 Kč nepodléhá odvodu zdravotního a sociálního pojištění a je omezena 1/2 týdenním úvazkem normální pracovní doby, tj. zpravidla 20 hodinami týdně. Další možností je zřízení živnostenského oprávnění. Pokud však bude daná osoba práce provádět pouze pro jednoho „zaměstnavatele“ a bude naplňovat znaky závislé činnosti, pak hrozí, že bude tento druh poměru považován za nelegální Švarcsystém a bude vedle uložení pokuty provedeno dodanění jak na straně zaměstnance, tak na straně zaměstnavatele.

 Očekávám tedy, že ti, kteří nebudou chtít každý měsíc zasílat přehledy za své dohodáře na OSSZ/ČSSZ a mají měsíční příjem do 3999 Kč, přejdou z režimu DPP na DPČ a naši zákonodárci vymyslí nově také registr DPČ :-). 

VZOR DOHODY O PROVODENÍ PRÁCE A PRACOVNÍ ČINNOSTI ZDE KE STAŽENÍ.


Kopírujete naše články a umísťujete je na svůj web, nebo jiným způsobem šíříte naše články bez našeho souhlasu? Porušujete autorský zákon!

autor: Ing. Pavla Gajdáčková, autorská práva webDOMU s.r.o.



zpět do Aktualit