Povinnost instalace vodoměrů a měřičů/indikátorů tepla od 26.10.2020 již pouze s dálkovým odečtem, vyúčtování až 12 x za rok!

vloženo 21.11.2019

Plánujete výměnu vodoměrů nebo měřičů tepla či indikátorů? Zpozorněte!

UPOZORNĚNÍ!!!

Pokud by byla do legislativy ČR v souladu se zněním Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2002 ze dne 11. prosince 2018, kterou se mění směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti (dále jen "směrnice"), přijata požadovaná úprava, pak by platilo níže uvedené, avšak NEPLATÍ, neboť se jedná o směrnici, nikoliv nařízení EU, které by mělo přímý účinek: 


Měřiče teplé vody a tepla (případně také indikátory) pro rozdělování nákladů mezi konečné spotřebitele, nainstalované po 25. říjnu 2020, musí být dálkově odečitatelné.

Měřiče tepla a teplé vody, instalované do 25. října 2020 včetně, musí být nejpozději do 1.1.2027 vybaveny možností dálkového odečítání, nebo nahrazeny novými, dálkově odečitatelnými přístroji, pokud dotčený členský stát neprokáže, že to není nákladově efektivní.

nových budovách s více bytovými jednotkami a v obytných částech nových víceúčelových budov, které jsou vybaveny ústředním ohřevem teplé užitkové vody nebo jsou zásobovány ze soustavy dálkového vytápění, nemohou být měřiče nahrazeny indikátory.

Důvodem těchto změn je uvedená směrnice, která požaduje, aby byli koneční uživatelé (nájemci, vlastníci...) častěji informováni o své spotřebě. Jedná se o součást celé řady opatření, která mají vést ke snížení spotřeby energií a směrnice předpokládá, že informovaný konečný spotřebitel bude snižovat svou spotřebu…... účel světí prostředky.

To, co je, nebo není považováno za dálkový odečet, je v kompetenci každého členského státu. Členský stát  musí v rámci národní legislativy definovat, zda lze za dálkový odečet považovat rovněž odečet pochůzkovým způsobem (prostřednictvím zařízení, které komunikuje s rádiovým modulem za zavřenými dveřmi, nikoliv vstupem do bytu) nebo odečet z projíždějícího automobilu, anebo lze podmínky splnit pouze za využití jiných - plně automatických technologií, které nevyžadují jakoukoliv, byť minimální účast osoby odečitatele.  

Členské státy mají uvést v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do dne 25. června 2020 (některé body do 25. října 2020), dosud se však (naštěstí) nestalo! 

Směrnice zavazuje každý členský stát, jemuž je určena, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo. Stanovení formy a prostředků je však ponecháno vnitrostátním orgánům jednotlivých členských statů.


Konečný uživatel (nájemce, vlastník bytu) se pak může těšit každý měsíc na vyúčtování nebo na informace o spotřebě

Ode dne 25. října 2020 jsou v případech, kdy byly instalovány dálkově odečitatelné měřiče nebo indikátory, poskytovány konečným uživatelům informace o vyúčtování nebo spotřebě alespoň jednou za čtvrt roku na vyžádání nebo automaticky, pokud si konečný zákazník (družstvo, SVJ nebo nájemce, vlastník s vlastní přímou smlouvou) zvolili možnost dostávat vyúčtování v el. podobě, v ostatních případech dvakrát ročně.

Od 1. ledna 2022 jsou konečným uživatelům v případech, kdy byly instalovány dálkově odečitatelné měřiče nebo indikátory, poskytovány informace o vyúčtování nebo spotřebě alespoň jednou za měsíc.

Z toho logicky vyplývá, že od 1.1.2027 budou informace poskytovány každý měsíc již v každém případě, neboť by měly být již všude instalovány dálkově odečitatelné měřiče.

Vytápění a chlazení mohou být z této povinnosti mimo otopné/chladicí období vyjmuty (což práci nijak neulehčuje z důvodu nutnosti poskytnou tyto informace stejně alespoň za spotřebu vody).

Informace mohou být zpřístupněny také prostřednictvím internetu a aktualizovány tak často, jak to měřicí zařízení a používané systémy umožňují. Samozřejmě můžete ke zveřejnění využít webové stránky pro bytová družstva a SVJ https://webdomu.cz/.

Nicméně informace nepostačí pouze přístupnit, ale je potřeba je "doručit". V případě elektronického zpřístupnění stačí konečné uživatele informovat o tom, že vyúčtování mají k dispozici. 

Častější vyúčtování však není podmíněno vypořádáním přeplatku či nedoplatku, které bude probíhat nadále 1 x za rok.


Kdo bude odpovědný za informace o vyúčtování a spotřebě

O tom, kdo bude odpovědný za informace o vyúčtování a spotřebě rozhodnou na základě vnitrostátních podmínek přímo členské státy. Kdo má pro splnění podmínek nejlepší předpoklady? Potenciálními kandidáty by mohli být vlastníci budov (tj. také družstva), správci budov, pověřené správcovské společnosti nebo poskytovatelé služeb, společenství vlastníků atd.

Nikdo nebude v lehké pozici, neboť pro splnění podmínek směrnice se zřejmě neobejde jedna strana bez druhé. Jedna strana disponuje odečty, druhá zná výši nákladů, třetí komunikuje s konečnými uživateli ohledně distribuce vyúčtování. Bez propojení jednotlilvých informačních systému všech zůčastněných stran nebo bez dokonalého přizpůsobení/sjednocení exportů odečítacích společností to bude úkol nelehký, případně budou držet monopol správci, kteří jsou současně vlastníci odečítacího zařízení, čemuž bude zřejmě odpovídat cena. 

Podle předpokladu nebude možné vyúčtování pouze zveřejnit, ale bude nutné jej doručit (elektronicky nebo písemně).Nebude ani možné rozhodnutím družstva či SVJ rozhodnout o tom, že vyúčtování bude probíhat v delších intervalech.

Komu nakonec stát naloží na bedra? Tak i tak se to dotkne všech, což se samozřejmě promítne v ceně služeb.... 

Čeká nás změna pravidel pro rozúčtování tepla?

Podle směrnice má být co největší podíl nákladů rozdělen podle náměrů měřičů či indikátorů. Je proto možné, že se dočkáme změny pravidel pro stanovení podílu základní a spotřební složky nákladů, a také změn v současných limitech pro minimální a maximální náklady na teplo na byt.  


A nejlepší na konec …… (takže opravdu buďme rádi, že se naši zákonodárci k implementaci do českého právního řádu zatím nedostali):

Směrnice stanoví, že součástí vyúčtování budou také MINIMÁLNĚ tyto informace (podle přechodných ustanovení zákona č. 67/2013 Sb. a vyhl. 269/2015 Sb. budou tyto informace až součástí vyúčtování nejdříve za zúčtovací období roku 2022, tj. ve vyúčtování, které se bude vyhotovovat v roce 2023):

a) aktuální skutečné ceny a skutečnou spotřebu energie nebo celkové náklady na vytápění a odečty indikátorů pro rozdělování nákladů na vytápění;

b) informace o použité skladbě zdrojů energie a souvisejících ročních emisích skleníkových plynů, a to i pro konečné uživatele napojené na dálkové vytápění nebo dálkové chlazení, a popis jednotlivých uplatňovaných daní, poplatků a sazeb. Členské státy mohou omezit rozsah požadavku na poskytování  informací o emisích skleníkových plynů tak, aby zahrnovaly pouze dodávky ze soustav dálkového vytápění o celkovém jmenovitém tepelném příkonu nad 20 MW;

c) srovnání aktuální spotřeby energie konečných uživatelů se spotřebou na vytápění a chlazení za stejné období předchozího roku, v grafické podobě, opravené o klimatický korekční faktor;

d) kontaktní údaje na organizace konečných zákazníků, energetické agentury nebo podobné subjekty, včetně adres internetových stránek, u nichž lze získat informace o opatřeních ke zvýšení energetické účinnosti, srovnávací profily konečných uživatelů a objektivní technické údaje o spotřebičích energie;

e) informace o souvisejících postupech pro podávání stížností, mediačních službách nebo mechanismech alternativního řešení sporů, podle práva jednotlivých členských států;

f) srovnání s průměrným normalizovaným nebo referenčním konečným uživatelem stejné uživatelské kategorie. V případě elektronických vyúčtování lze místo toho tato srovnání zveřejnit na internetových stránkách a odkázat na ně v těchto vyúčtováních.


Nás pouze těší, že webové stránky pro bytová družstva a SVJ budou mít širší využití a budeme doufat, že přijatá opatření a opravdu sníží spotřebu energií, přestože bude úspora draze vykoupena nemalými náklady:

  • na pořízení technologií umožňující dálkový odečet,
  • na odečty a vyúčtování,
  • na předělání software pro zpřístupnění a distribuci elektronického vyúčtování, 
  • na tisk a distribuci tištěného vyúčtování 12 x za rok (snad nám to naše lesy odpustí),
  • na vícepráce správce, jakožto koordinátora či samotného tvůrce vyúčtování.

!!! Výhrada autora: článek je možné šířit (kopírovat) výhradně prostřednictvím URL odkazu, v jiných případech pouze se souhlasem autora

Zdroj: SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2018/2002  a doporučení Evropské komise k provádění nových ustanovení o měžření a vyúčtování ve směrnici 2012/27/EU o energetické účinnosti

Autor: Ing. Pavla Gajdáčková, jednatelka webDOMU s.r.o.



zpět do Aktualit