Zápis změny členů představenstva do obchodního rejstříku
Dobrý den, V našem BD proběhla volba nového představenstva, dva členové zůstali ve stejných funkcích a třetí - člen je nový. Chtěl bych se zeptat, co všechno za dokumenty je potřeba ke změně zápisu v obchodním rejstříku a jestli lze tuto změnu provést elektronicky. Děkuji za odpověď
Dobrý den,
Pokud jste dělali novou volbu všech členů představenstva, z toho 2 pokračují ve stejné funkci a jeden člen je nový, pak je potřeba u všech třech původních členů udělat výmaz a pak zápis nových členů představenstva (vše na jednom formuláři). Tj. zapisuje se také převolení stávajících členů, aby bylo zřejmé od kdy začalo nové funkční období.
Na soud je potřeba doručit návrh na zápis změn do obchodního rejstříku buď:
- v listinné podobě v originále s ověřenými podpisy nových členů představenstva a s kolkem 2000 Kč
- nebo podat návrh elektronicky prostřednictvím datové schránky (podpisy se neověřují, respektive návrh podpisy vůbec neobsahuje), na soudě uhradit v pokladně 2000 Kč nebo odevzdat společně s kopií návrhu na zápis změn kolek 2000 Kč, případně počkat na výzvu soudu k úhradě poplatku bankovním převodem,
- nebo podat návrh elektronicky e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem a úhradu provést jedním z výše uvedených způsobů.
K zápisu je potřeba doložit v listinné podobě:
1. Čestné prohlášení k výkonu funkce společně se souhlasem zapisované osoby do OR, podpis osoby je potřeba úředně ověřit. Vzor můžete stáhnout z našich stránek zde
2. Originál zápisu z volební členské schůze vč. všech příloh, plných mocí, prezenční a případně hlasovací listiny.
Výpis z rejstříků trestů ani podpisový vzor členů staturáního orgánu se již soudu nepředkládá.
Návrh na zápis změn do OR podepisuje počet osob, které jsou oprávněny k písemnému právnímu jednání podle stanov (původní nebo noví členové statutárního orgánu). V případě, že je návrh podáván elektronicky (datovou schránkou), pak se tyto osoby na návrh nepodepisují.
Dále je potřeba přílohy, které se zakládají do sbírky listin, tj. ve Vašem případě zápis ze schůze, naskenovat a je potřeba jej na soud doručit také elektronicky – nejlépe na přiloženém CD společně s papírovým podáním nebo prostřednictvím datové schránky v případě elektronického podání. Velikost souboru nesmí přesáhnout 150 kB v přepočtu na 1 stránku. Jeden dokument = jeden soubor (není možné jeden dokument mít ve více souborech). Pravidla pro elektronické přílohy jsou zveřejněna na stránkách justice zde. Zápis ze schůze v el. podobě doporučuji dodávat soudu výhradně bez prezenční listiny, ze které je možné vyčíst seznam členů, případně jejich data narození nebo v horším případě rodná čísla! Soud by toto do sbírky listin beze všeho založil. Pokud budete tyto dokumenty dodávat soudu (jako důkaz řádného konání schůze), tak výhradně v listinné (neveřejné) podobě.
Návrh na zápis změn do OR vygenerujete na tomto odkaze.
Návrh se generuje vč. čárového kodu a automaticky se odesílá na úložiště obchodního rejstříku (nenahrazuje podání viz. výše!). Pokud máte návrh pouze rozpracovaný a budete se k němu chtít vrátit, opiště si návratový kod, abyste mohli v návrhu činit úpravy. Pokud jste již návrh vygenerovali a potřebujete učinit ještě další úpravu, nic se neděje, systém Vám nabídne stejné podání pod jiným kodem. Toto vygenerované podání nahradí dřívější podání. Pokud návrh podáváte elektronicky, uložte si jej v pdf. Pokud návrh podáváte v tištěné podobě, vytiskněte si jej nejlépe 2 x, abyste měli jedno vyhotovení pro sebe a mohli si jeho podání nechat stvrdit na podatelně soudu.
Od r. 2014 se do obchodního rejstříku zapisují také členové kontrolních orgánů, tj. v případě, že došlo k prodloužení volebního období také u těchto členů nebo ke zvolení nových, je potřeba postupovat stejně jako u členů představenstva.
Pokud například ze zápisu v obchodním rejstříku už teď vyplývá, že nebyl proveden zápis do OR o převolení některých členů volených orgánů již dříve a vzniká jakési mezidobí mezi posledním zápisem vzniku funkce a délkou funkčního období, musíte počítat s tím, že Vás soud vyzve k tomu, abyste doložili také předchozí zápisy o znovuzvolení/převolení těchto členů. Tj. je třeba doložit skutečnost, že dané osoby měly mandát po celou dobu výkonu funkce a tomuto musí odpovídat zápis v OR (datum vzniku a zániku členství a funkce). Pokud nejste toto schopni doložit zápisem nebo se stalo, že funkční období zaniklo dříve, než byli zvolení noví členové statutárního nebo kontrolního orgánu, je možné zápis provést také tak, že zde bude existovat období "bezvládí". Tj. mezi zánikem funkce a vznikem funkce bude časová mezera.
V případě, v že v návrhnu na zápis změn do OR nebo v přílohách budou nedostatky, soud vyzve k jejich odstranění do 15 dnů, aniž byste hradili další poplatek. Další výzvy k odstranění však již nejsou přípustné.
Pokud si netroufáte sami na zápis změn v OR, doporučuji využít místní notářskou či advokátní kancelář.